Recomanacions

Abans de començar a fer cap activitat us proposem que per introduir-vos en el tema, conegueu a grans trets, en quines cinc grans competències s'estructura el Model de Competències Emocionals del GROP.
També us recomanem que aneu a la primera entrada publicada, doncs hi trobareu un llistat de totes les activitats classificades tenint en compte les competències que treballen.


1. CONSCIÈNCIA EMOCIONAL

Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels demés.

2. REGULACIÓ EMOCIONAL

Capacitat per manegar les emocions de forma apropiada. Suposa prendre consciència de la relació entre emoció, cognició i comportament, tenir bones estratègies d’afrontament i capacitat per autogenerar emocions positives etc.

3. AUTONOMIA EMOCIONAL

Inclou un conjunt de característiques i elements relacionats amb l’autogestió personal, entre les que es troben l’autoestima, actitud positiva davant la vida, responsabilitat etc. Dins l’autonomia personal hi ha tres àmbits: l’autonomia de pensament, l’autonomia de comportament i l’autonomia emocional.

4. COMPETÈNCIA SOCIAL

Capacitat de mantenir bones relacions amb altres persones. Això implica el domini de les habilitats socials, capacitat per la comunicació efectiva, respecte, actituds prosocials, assertivitat, etc.

5. HABILITATS DE VIDA I BENESTAR

Capacitat per adoptar comportaments apropiats i responsables per gaudir satisfactòriament dels reptes diaris de la vida, ja siguin privats, professionals o socials. Permet a l’individu organitzar la seva vida de forma sana i equilibrada, facilitant-li experiències de satisfacció o benestar.


Informació extreta del llibre:

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Editorial Síntesis S.A. ISBN: 978-84-975662-6-1.

viernes, 5 de julio de 2013

7. NIVELL DE TOLERÀNCIA A LA FRUSTRACIÓ



Fes una llista de 20 situacions en que hagis experimentat frustració al llarg de la vida, incloent també situacions quotidianes en que experimentis aquesta emoció. Per fer-ho, abans de tot, cal que es tingui clar que és la frustració; per això, et proposem una breu explicació: 
Frustració és no aconseguir el que s’esperava. És una vivència emocional     davant una situació en la qual una expectativa (desig, projecte, il·lusió, no es compleix. La frustració es viu com una barrera que s’interposa entre el subjecte i l’objectiu que es proposa, impedint-li arribar fins ell.
Un cop elaborada la llista, afegeix algunes de les situacions frustrants que es posen en l’exercici. Un cop tinguis el llistat definitiu, intenta ordenar les situacions pel grau de frustració experimentat (si vols, pots utilitzar un valor numèric de l’1 al 10) i pren consciència de quins són els raonaments interns que utilitzes a l’hora de fer aquesta seqüenciació. Valora també, quin és el nivell de frustració que li corresponen a les situacions a les quals t’afrontes de manera habitual; són altament frustrants? Són poc frustrants? En el moment de la vivència, les vius tal i com ara penses o els hi dones més transcendència? 
Aquesta activitat, té per objectiu adonar-se que no totes les situacions en les que un es pot trobar, són igualment frustrants, tot i que en aquell moment ens puguin semblar molt greus. Amb aquesta, s’aprèn a relativitzar les pròpies frustracions, la qual cosa contribueix a augmentar el grau de tolerància a aquesta. És important que quan experimentis una emoció com aquesta, recordis els arguments que has utilitzat per graduar el nivell de frustració i valoris amb més tranquil·litat si l’impacta que t’està generant és realment coherent amb els teus principis sobre el què és important.
Exemples de situacions frustrants:
- No arribo a temps d'agafar l'autobús (o el metre, tren, etc.)
- Perdo repetides vegades en jocs d'atzar.
- Perdo repetides vegades en competicions esportives (futbol
, tennis, bàsquet, etc.).
- L'ordinador em deixa penjat repetidament.
- Suspenc un examen a pesar dels esforços.
- Porto una setmana sense vendre gens (venedors)
- Suspendre l'examen de conduir
- Suspendre unes oposicions
- No trobo treball
- Dificultats familiars m'obliguen a deixar els estudis per a treballar
- Amors frustrats
- Frustracions amb els fills
- Els fills s'han de quedar en el país d'origen
- Ruptura de parella
- No puc tenir fills
- Incapacitat d'un familiar impedeix vida normal
- Incapacitat m'impedeix vida normal
- Accident que no puc evitar (incendi, tràfic, etc.)
- No aconsegueixo evitar la mort d'altra persona
- No aconsegueixo evitar la mort d'un ésser benvolgut (parella, fill/a)

GRAU DE FRUSTRACIÓ
SITUACIÓ




















Reflexions:

No hay comentarios:

Publicar un comentario