Recomanacions

Abans de començar a fer cap activitat us proposem que per introduir-vos en el tema, conegueu a grans trets, en quines cinc grans competències s'estructura el Model de Competències Emocionals del GROP.
També us recomanem que aneu a la primera entrada publicada, doncs hi trobareu un llistat de totes les activitats classificades tenint en compte les competències que treballen.


1. CONSCIÈNCIA EMOCIONAL

Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels demés.

2. REGULACIÓ EMOCIONAL

Capacitat per manegar les emocions de forma apropiada. Suposa prendre consciència de la relació entre emoció, cognició i comportament, tenir bones estratègies d’afrontament i capacitat per autogenerar emocions positives etc.

3. AUTONOMIA EMOCIONAL

Inclou un conjunt de característiques i elements relacionats amb l’autogestió personal, entre les que es troben l’autoestima, actitud positiva davant la vida, responsabilitat etc. Dins l’autonomia personal hi ha tres àmbits: l’autonomia de pensament, l’autonomia de comportament i l’autonomia emocional.

4. COMPETÈNCIA SOCIAL

Capacitat de mantenir bones relacions amb altres persones. Això implica el domini de les habilitats socials, capacitat per la comunicació efectiva, respecte, actituds prosocials, assertivitat, etc.

5. HABILITATS DE VIDA I BENESTAR

Capacitat per adoptar comportaments apropiats i responsables per gaudir satisfactòriament dels reptes diaris de la vida, ja siguin privats, professionals o socials. Permet a l’individu organitzar la seva vida de forma sana i equilibrada, facilitant-li experiències de satisfacció o benestar.


Informació extreta del llibre:

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Editorial Síntesis S.A. ISBN: 978-84-975662-6-1.

viernes, 5 de julio de 2013

4. FULLA D'AUTOREGISTRE DE PENSAMENTS AUTOMÀTICS



Aquesta activitat ajuda tant a identificar com a combatre els pensaments automàtics negatius. Per aconseguir-ho, cal establir una rutina de treball, i omplir la següent graella de manera sistemàtica. En aquesta, s’han  de registrar els aconteixements activadors que provoquen reaccions emocionals i/o conductuals desagradables, els pensaments automàtics negatius que els segueixen i les reaccions. Aquesta graella incorpora una columna per elaborar pensaments alternatius (i que són els que s’han d’intentar potenciar), que serviran per contrarrestar els pensaments automàtics negatius i així poder modificar les reaccions més impulsives per altres més positives. També hi ha una columna, per enregistrar el tipus d’emocions que generen aquests pensaments alternatius. Cal tenir en compte que canviar l’actitud negativa de la ment, requereix un temps, i per tant el fet de restar credibilitat als pensaments automàtics és un treball lent. Quantes més vegades apliquis aquest exercici (ja bé o facis per escrit com mentalment) més eficaç resultarà.          




PAS 1
SITUACIÓ
PENSAMENT AUTOMÀTIC
ESTAT EMOCIONAL (1)
CONDUCTA I RESULTAT (1)
Descriu la situació que has viscut com a negativa
Escriu els pensaments automàtics que apareixen i el grau de seguretat d’aquests (del 0 al 100)
Especifica l’emoció/ns que sents i la intensitat d’aquesta (del 0 al 100)
Descriu la conducta davant la situació i les seves conseqüències

Exemples:



Vaig a una reunió de grup i la gent no em fa cas
- Si no em fan cas és perquè em consideren poc intel·ligent

- Segur que mai em sentiré bé en aquest grup

- Sempre em passa el mateix amb la gent
- Hauria de canviar la meva manera de ser i ser més simpàtic
Ràbia (20)

Desànim (80)

Tristesa (50)
Marxo
La meva millor amiga em truca menys que abans
Ja no li importo (90)
Tristesa (80) por (30)
No la truco i em poso a la defensiva


































PAS 2
PENSAMENT ALTERNATIU
ESTAT EMOCIONAL (2)
CONDUCTA I RESULTAT (2)
Escriu els pensaments resultants a partir de la discussió racional i que vols que substitueixin als automàtics, així com el grau de credibilitat que ens mereixen (del 0 al 100)
Especifica l’emoció/ns que sents i la intensitat d’aquesta (del 0 al 100)
Descriu la conducta davant la situació i les seves conseqüències



- No tinc motius reals per pensar que tenen quelcom contra mi

- És normal que de vegades em senti bé amb la gent i de vegades no tant

- Tothom té coses que li agradaria millorar

Em quedo a la reunió i intento participar d’aquesta
Potser està ocupada, té algun problema...

La truco i m’interesso per com està



























No hay comentarios:

Publicar un comentario