Recomanacions

Abans de començar a fer cap activitat us proposem que per introduir-vos en el tema, conegueu a grans trets, en quines cinc grans competències s'estructura el Model de Competències Emocionals del GROP.
També us recomanem que aneu a la primera entrada publicada, doncs hi trobareu un llistat de totes les activitats classificades tenint en compte les competències que treballen.


1. CONSCIÈNCIA EMOCIONAL

Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels demés.

2. REGULACIÓ EMOCIONAL

Capacitat per manegar les emocions de forma apropiada. Suposa prendre consciència de la relació entre emoció, cognició i comportament, tenir bones estratègies d’afrontament i capacitat per autogenerar emocions positives etc.

3. AUTONOMIA EMOCIONAL

Inclou un conjunt de característiques i elements relacionats amb l’autogestió personal, entre les que es troben l’autoestima, actitud positiva davant la vida, responsabilitat etc. Dins l’autonomia personal hi ha tres àmbits: l’autonomia de pensament, l’autonomia de comportament i l’autonomia emocional.

4. COMPETÈNCIA SOCIAL

Capacitat de mantenir bones relacions amb altres persones. Això implica el domini de les habilitats socials, capacitat per la comunicació efectiva, respecte, actituds prosocials, assertivitat, etc.

5. HABILITATS DE VIDA I BENESTAR

Capacitat per adoptar comportaments apropiats i responsables per gaudir satisfactòriament dels reptes diaris de la vida, ja siguin privats, professionals o socials. Permet a l’individu organitzar la seva vida de forma sana i equilibrada, facilitant-li experiències de satisfacció o benestar.


Informació extreta del llibre:

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Editorial Síntesis S.A. ISBN: 978-84-975662-6-1.

viernes, 5 de julio de 2013

19. LA XOCOLATA


Per entendre la finalitat d’aquesta activitat, cal entendre que vol dir Fluir. Aquest concepte, segons la proposta e Mihalyi Csikszentmihaly, fa referència a una experiència òptima que té lloc en el moment en que un es troba gaudint involucrat de manera tan intensa en una activitat, que res més sembla importar, doncs es sent que el que s’està realitzant té sentit per sí mateix. Aquest estat apareix quan es té un objectiu clar i definit i quan un es dedica completament a superar un problema o repte en el que es posen totes les capacitats, aprenent noves habilitats i assumint nous reptes. Aquest, acostuma a aparèixer quan es practiquen activitats que agraden, tot i que l’objectiu és traslladar-ho a qualsevol altra situació. Tot i que el fet de fluir bé influenciat per molts factors, un dels punts més importants és el fet de ser plenament present en el aquí i ara, i fer les coses involucrant tots els sentits. És per aquest motiu, que et proposem que agafis qualsevol activitat quotidiana i que intentis realitzar-la que per gaudir d’aquesta experiència, et proposem que intentis dur qualsevol activitat quotidiana com si d’una obra d’art es tractés.
Per que tal de que en tinguis una primera experiència que t’ajudi a clarificar del que estem parlant, et proposem que agafis dos trossos de xocolata i realitzis els dos passos que s’indiquen a continuació:  
En primer lloc, agafa un tros i menjar-te’l com normalment ho faries
Els segon, menja’t l’altre, però convertint aquesta experiència en una vivència plenament conscient. Per a aconseguir-ho, et proposem que et prenguis el teu temps; agafa el tros de xocolata, olora’l profundament, toca’l amb cura, observa el seu color, i per últim, posa-te’l a la boca i deixa que es desfaci sol, tot concentrant-te en gaudir del seu gust.
Per acabar, pensa en si la vivència de menjar xocolata ha estat igual en el primer tros que en el segon i anota les teves reflexions: 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario