Les
persones, quan pensem, poques vegades analitzem la informació que ens arriba de
manera racional i ajustada a la realitat; Al contrari, sovint apliquem esquemes
erronis de pensament (distorsions cognitives), que generen conseqüències
negatives. Per tal de desenvolupar actituds més positives i realistes, et
proposem que llegeixis els següents pensaments, i els col·loquis en la taula
que hi ha tot seguit. En aquesta trobaràs una classificació d’alguns dels tipus de distorsions més
freqüents, juntament amb algunes estratègies per corregir-los. Per a que
aquesta activitat t’ajudi a acabar de familiaritzar-te amb aquest tipus
d’errors de pensament, et proposem que afegeixis un parell d’exemples propis a
cada tipus de distorsió.
a)
Sé
que s’estan rient de mi
b)
Ningú
m’estima
c)
Segur
que està enfadat per culpa meva
d)
Sento
que no serveixo per res, així que sóc un inútil
e)
La
meva professora diu que sóc intel·ligent però sé que pensa lo contrari
f)
Si
no he sigut seleccionat és que no sóc un bon treballador
g)
Ets
un desastre
h)
Tindrien
que agrair-me tot el que he fet per ells
i)
Segur
que algú pren mal i no poden acabar l’excursió
j)
En
realitat aquest ascens no significa res, qualsevol pot aconseguir-lo
k)
No
hauria de sentir enveja dels meus amics
l)
No
em mereixo el que està passant
m)
Tot
em surt malament
n)
Està
distret perquè s’avorreix amb mi
o)
He
espatllat l’ordinador. Sóc un desastre, sempre ho trenco tot.
p)
Els
nois/es no s’interessen per mi perquè em troben massa baixa.
q)
Segur
que si passo per aquest carrer em roben i m’agredeixen.
r)
M’han
trucat per una entrevista de feina però segur que no m’agafaran.
DISTORSIÓ
|
DESCRIPCIÓ
|
EXEMPLE
|
ALTERNATIVA
|
|
1
|
Generalització
|
Tendència a creure
que si quelcom ha passat una vegada, succeirà moltes més.
|
..................
|
En quantes ocasions es dóna aquesta situació i en quantes no? Busca
excepcions a les generalitzacions i pren perspectiva.
Ves en compte amb paraules com “tot”, “res”, “mai”, “sempre”, “la
gent”, “ningú”, “tothom” i utilitza expressions com “és possible”, “de vegades”,
“sovint” etc.
|
2
|
Etiquetatge
|
Definir en
termes absoluts a algú en lloc de descriure objectivament la conducta. Està
relacionada amb la generalització.
|
..................
|
Aprendre a ser específic en les qualitats, per no generalitzar el
conjunt.
Definir la conducta (“de vegades
es comporta ...”)
|
3
|
Llegir el
pensament
|
Suposar els pensaments o intencions dels demés sense prova alguna.
|
..................
|
Recordar
que ningú pot llegir la ment de ningú.
Tracta
de preguntar i aconseguir informació, si és possible.
Basa’t
en fets i no presuncions.
|
4
|
Personalització
|
Tendència a pensar que tot el que passa al voltant d’un té a veure amb
un mateix.
|
..................
|
Considerar
explicacions alternatives i tenir en compte altres factors.
Comprendre
que no tot gira entorn d’un mateix.
|
5
|
Catastrofisme
|
De entre les diferents opcions, pensar que sempre tindrà lloc lo
pitjor.
|
..................
|
Avaluar en forma de percentatges (quina probabilitat hi ha de que
passi?)
|
6
|
Pensament polaritzat o dicotòmic
|
Consisteix en classificar les coses en termes extrems o oposats sense
tenir en compte les possibilitats intermèdies.
|
..................
|
Tingues en compte totes les possibilitats
|
7
|
Els “Hauria/es”
|
Mantenir regles rígides i exigents sobre com tenen que ser les coses.
|
..................
|
Entendre, que els valors són personals, y per tant, els demés no tenen
perquè compartir els mateixos que un mateix.
Ser més flexible i tolerant amb un mateix i amb els demés.
Canvia les expressions de “hauria ” per
“preferiria” o “m’agradaria”.
|
8
|
Fal·làcia de la justícia
|
Creure que tot ha de passar d’una manera determinada, i que si no és
així no és just.
|
..................
|
Acceptar que en la vida no es pot predir ni
controlar tot.
|
9
|
Raonament emocional
|
Creure que si un es sent d’una manera, aleshores és que hi ha un motiu
real per sentir-se així.
|
..................
|
Recorda que les emocions són
respostes a pensaments/interpretacions (els quals poden ser erronis) i no
evidències de veritat.
|
10
|
Desqualificar lo positiu
|
Davant un succés neutre o positiu, el transformo en negatiu i sento i
actuo en conseqüència.
|
..................
|
Ser conscient de les pròpies respostes davant
successos positius.
Evita ser suspicaç.
|
Solució:
|
1
|
B, M, O
|
3
|
A, E,P
|
5
|
I, Q
|
7
|
H, K
|
9
|
D
|
|
2
|
G, O
|
4
|
C, N
|
6
|
F
|
8
|
L
|
10
|
J, R
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario