Recomanacions

Abans de començar a fer cap activitat us proposem que per introduir-vos en el tema, conegueu a grans trets, en quines cinc grans competències s'estructura el Model de Competències Emocionals del GROP.
També us recomanem que aneu a la primera entrada publicada, doncs hi trobareu un llistat de totes les activitats classificades tenint en compte les competències que treballen.


1. CONSCIÈNCIA EMOCIONAL

Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels demés.

2. REGULACIÓ EMOCIONAL

Capacitat per manegar les emocions de forma apropiada. Suposa prendre consciència de la relació entre emoció, cognició i comportament, tenir bones estratègies d’afrontament i capacitat per autogenerar emocions positives etc.

3. AUTONOMIA EMOCIONAL

Inclou un conjunt de característiques i elements relacionats amb l’autogestió personal, entre les que es troben l’autoestima, actitud positiva davant la vida, responsabilitat etc. Dins l’autonomia personal hi ha tres àmbits: l’autonomia de pensament, l’autonomia de comportament i l’autonomia emocional.

4. COMPETÈNCIA SOCIAL

Capacitat de mantenir bones relacions amb altres persones. Això implica el domini de les habilitats socials, capacitat per la comunicació efectiva, respecte, actituds prosocials, assertivitat, etc.

5. HABILITATS DE VIDA I BENESTAR

Capacitat per adoptar comportaments apropiats i responsables per gaudir satisfactòriament dels reptes diaris de la vida, ja siguin privats, professionals o socials. Permet a l’individu organitzar la seva vida de forma sana i equilibrada, facilitant-li experiències de satisfacció o benestar.


Informació extreta del llibre:

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Editorial Síntesis S.A. ISBN: 978-84-975662-6-1.

viernes, 5 de julio de 2013

3. IDENTIFICACIÓ DEL TIPUS DE DISTORSIÓ



Les persones, quan pensem, poques vegades analitzem la informació que ens arriba de manera racional i ajustada a la realitat; Al contrari, sovint apliquem esquemes erronis de pensament (distorsions cognitives), que generen conseqüències negatives. Per tal de desenvolupar actituds més positives i realistes, et proposem que llegeixis els següents pensaments, i els col·loquis en la taula que hi ha tot seguit. En aquesta trobaràs una classificació  d’alguns dels tipus de distorsions més freqüents, juntament amb algunes estratègies per corregir-los. Per a que aquesta activitat t’ajudi a acabar de familiaritzar-te amb aquest tipus d’errors de pensament, et proposem que afegeixis un parell d’exemples propis a cada tipus de distorsió. 

a)      Sé que s’estan rient de mi

b)     Ningú m’estima

c)      Segur que està enfadat per culpa meva

d)     Sento que no serveixo per res, així que sóc un inútil

e)      La meva professora diu que sóc intel·ligent però sé que pensa lo contrari

f)      Si no he sigut seleccionat és que no sóc un bon treballador

g)      Ets un desastre

h)     Tindrien que agrair-me tot el que he fet per ells

i)       Segur que algú pren mal i no poden acabar l’excursió

j)       En realitat aquest ascens no significa res, qualsevol pot aconseguir-lo

k)     No hauria de sentir enveja dels meus amics

l)       No em mereixo el que està passant

m)    Tot em surt malament

n)     Està distret perquè s’avorreix amb mi

o)     He espatllat l’ordinador. Sóc un desastre, sempre ho trenco tot.

p)     Els nois/es no s’interessen per mi perquè em troben massa baixa.

q)     Segur que si passo per aquest carrer em roben i m’agredeixen.

r)      M’han trucat per una entrevista de feina però segur que no m’agafaran.
                               



DISTORSIÓ
DESCRIPCIÓ
EXEMPLE
ALTERNATIVA
1
Generalització
Tendència a creure que si quelcom ha passat una vegada, succeirà moltes més.

..................
En quantes ocasions es dóna aquesta situació i en quantes no? Busca excepcions a les generalitzacions i pren perspectiva.

Ves en compte amb paraules com “tot”, “res”, “mai”, “sempre”, “la gent”, “ningú”, “tothom” i utilitza expressions com “és possible”, “de vegades”, “sovint” etc.
2
Etiquetatge
Definir en termes absoluts a algú en lloc de descriure objectivament la conducta. Està relacionada amb la generalització.

..................
Aprendre a ser específic en les qualitats, per no generalitzar el conjunt.
Definir la conducta  (“de vegades es comporta ...”)
3
Llegir el pensament
Suposar els pensaments o intencions dels demés sense prova alguna.

..................
Recordar que ningú pot llegir la ment de ningú.

      Tracta de preguntar i aconseguir informació, si és possible.

      Basa’t en fets i no presuncions.
4
Personalització
Tendència a pensar que tot el que passa al voltant d’un té a veure amb un mateix.

..................
Considerar explicacions alternatives i tenir en compte altres factors.

Comprendre que no tot gira entorn d’un mateix.
5
Catastrofisme
De entre les diferents opcions, pensar que sempre tindrà lloc lo pitjor.

..................
Avaluar en forma de percentatges (quina probabilitat hi ha de que passi?)
6
Pensament polaritzat o dicotòmic
Consisteix en classificar les coses en termes extrems o oposats sense tenir en compte les possibilitats intermèdies.

..................
Tingues en compte totes les possibilitats
7
Els “Hauria/es”
Mantenir regles rígides i exigents sobre com tenen que ser les coses.

..................
Entendre, que els valors són personals, y per tant, els demés no tenen perquè compartir els mateixos que un mateix.
Ser més flexible i tolerant amb un mateix i amb els demés.
Canvia les expressions de “hauria ” per “preferiria” o “m’agradaria”.
8
Fal·làcia de la justícia
Creure que tot ha de passar d’una manera determinada, i que si no és així no és just.

..................
Acceptar que en la vida no es pot predir ni controlar tot.
9
Raonament emocional
Creure que si un es sent d’una manera, aleshores és que hi ha un motiu real per sentir-se així.

..................
Recorda que les emocions són respostes a pensaments/interpretacions (els quals poden ser erronis) i no evidències de veritat.
10
Desqualificar lo positiu
Davant un succés neutre o positiu, el transformo en negatiu i sento i actuo en conseqüència.

..................
Ser conscient de les pròpies respostes davant successos positius.
Evita ser suspicaç.


Solució:

1
B, M, O
3
A, E,P
5
I, Q
7
H, K
9
D
2
G, O
4
C, N
6
F
8
L
10
J, R

No hay comentarios:

Publicar un comentario