A
continuació es presenten quatre situacions de la vida real. Cada situació
s’acompanya de tres possibles respostes. Valora cadascuna d’aquestes respostes
en termes de: “agressiva”, “inhibida” o “passiva”. Al final, s’adjunten les
solucions amb la corresponent solució.
- Situació 1:
El
professor es troba treballant amb un grup d'alumnes en el saló. Un alumne
entra cridant. Aquest, es mostra agressiu perquè acaba d'assabentar-se d'un problema i pensa que el professor té la responsabilitat sobre el mateix. Una vegada aclarit i resolt el problema, el professor desitja que aquesta situació no es repeteixi i li diu a l'alumne:
entra cridant. Aquest, es mostra agressiu perquè acaba d'assabentar-se d'un problema i pensa que el professor té la responsabilitat sobre el mateix. Una vegada aclarit i resolt el problema, el professor desitja que aquesta situació no es repeteixi i li diu a l'alumne:
Resposta 1: Es mostra dubtós i pensa: “si li dic alguna cosa es molestarà
i després de veure com ve... el millor serà no dir-li res”
.............................................
Resposta 2: Amb un to de veu una mica irritat, amb veu alta diu “mira,
ara et vull dir una cosa! T’has passat! Aquestes no són maneres de venir aquí!
No sé com he aguantat, però la pròxima vegada no ho consentiré; que sigui la
última vegada que entres a crits a classe”
.............................................
Resposta 3: Mirant-lo a la cara i amb to de veu ferm diu “mira, ara que
hem aclarit el problema, desitjo expressar-te el meu malestar per la manera en
que has vingut, cridant i interrompent l’activitat que teníem. Sincerament,
m’he sentit molt molest. Et demano sisplau, que ho tinguis en consideració i
que la pròxima vegada que tinguis un problema, esperis a que acabi l’activitat
i en parlem de forma natural.
.............................................
- Situació
2:
T'havies
compromès amb un grup de companys per a realitzar una activitat. No vas
assistir a l'hora acordada. El grup et reclama la teva impuntualitat. Una
persona et diu: “Escolta, ja està bé, és la tercera vegada que ens embarques!”,
altre: “Així no hi ha qui faci res!”. Altres membres del grup assenteixen i
comencen a protestar. Tu respons:
Resposta 1: Una mica apurat dius “bé,.... mireu... és que.... se'm va
presentar un problema.... Ho sento, però no va dependre de mi... si fos per
mi...”.
.............................................
Resposta 2: Mirant-los a la cara i amb un to de veu ferm els dius “teniu
raó i comprenc el seu malestar; hem sap molt de greu i us demano disculpes; Sé
que tinc que fer alguna cosa per a que no torni a passar. Jo vull participar,
per mi això és molt important”.
.............................................
Resposta
3: “Mireu, estan fent d’això un gra massa. Jo tampoc estic satisfet sabent que
no he complert? Deixeu de reclamar-me!”
.............................................
- Situació
3:
En una
reunió d’equip s’està avaluant la teva intervenció en els grups. Un membre
comenta la teva mala actuació al aixecar habitualment el to de veu per
aconseguir l’atenció. La resta de l’equip recolza aquesta opinió i comencen a
dir-te coses que fas malament, sense donar-te alternatives d’actuació. Tu
pretens frenar aquesta tempesta.
Resposta 1: Amb actitud relaxada, mirant-los a la cara i amb parla fluida
i to de veu ferm, els dius “les seves crítiques em serien més útils si em
donessin alternatives clares de com fer-lo correctament”.
.............................................
Resposta 2: Estic fart/a de que sempre m’estiguin criticant! És molt
fàcil criticar! A cas us heu parat a pensar el que feu malament vosaltres?!
Doncs jo us ho diré: tu ......., tu....... (aixecant cada vegada més el volum
de veu i amb un to irritat)”
.............................................
Resposta 3: Amb actitud relaxada i un to ferm els
dius “sé que existeixen coses que faig malament i que puc millorar. No obstant,
el fet de que només destaqueu allò que vaig malament sense tenir en compte allò
que faig bé, em fa sentir malament”.
.............................................
- Situació 4:
Jorge és un jove de 20 anys que arriba a casa una mica begut, a les 3 de
la matinada. Havia promès als seus pares tornar a les 12, però es va entretenir
en una festa. La seva mare l’està esperant molt nerviosa. Està preocupada pel
retràs del seu fill i té por de que li hagi passat alguna cosa.
Resposta 1: La mare amb veu baixa i en actitud suplicant li diu:
“fill, per fi arribes.... Estava molt preocupada per tu......Pensava que
t'havia passat alguna cosa... Vinga, ves a dormir...”
.............................................
Resposta 2: La mare amb to de veu irritat, en veu alta i amb gest
amenaçador, li diu: “Chico, quin desconsiderat ets... Jo aquí... angoixada i tu
molt tranquil de festa amb els teus amics... Ni tan sols vas cridar per a
avisar que arribaries més tard... Sempre el mateix.... Això no ho suporto més
fins a quan???
.............................................
Resposta 3: La mare amb veu, ferma i mirant-li a la cara li diu “fill,
què et va passar? Estava molt preocupada, al no arribar a l'hora que havíem
pactat, pensava que t’havia succeït alguna cosa. M’agradaria que això no es
tornés a repetir, i si torna a passar, et prego que m'avisis”
.............................................
Solucions:
|
Situació
|
Resposta
|
Explicació
|
|
1
|
1.
Inhibida
|
Va optar per no afrontar la
situació. Les persones inhibides no tenen percepció de control de les
conseqüències que poden derivar-se d'afrontar la situació.
|
|
2.
Agressiva
|
Si bé és cert que l'interlocutor va
actuar inadequadament, no cal retreure-li d’aquesta manera. És més, fent-ho,
és molt probable que aquest es tanqui i no estigui disposat a reconèixer la
seva mala conducta.
|
|
|
3.
Assertiva
|
Utilitza una un to de veu ferm i li
mira a la cara sense temor. Expressa honestament els seus sentiments i
peticions de manera fluida, directe, però sense avassallar a l’interlocutor i
reconeixent-li el dret i la capacitat de fer-se càrrec de la seva mala manera
de procedir.
|
|
|
2
|
1.
Inhibida
|
Mostra vacil·lació i no reconeix
que la seva actuació ha causat problemes a altres. No accepta ni assumeix la
responsabilitat del seu comportament.
|
|
2.
Assertiva
|
Assumeix la responsabilitat del seu
propi comportament i ho fa no com un drama, sinó com qui reconeix també el
seu dret a fallar. És respectuós amb els seus drets però també amb els dels
altres, doncs els demana disculpes. Planteja alternatives de solució al
problema.
|
|
|
4.
Agressiva
|
Li costa assumir la responsabilitat
del seu comportament i és desconsiderat amb els drets dels altres.
|
|
|
3
|
1.
Assertiva
|
Es mostra relaxat i amb confiança
en la situació. No es considera humiliat ni menyspreat pel fet de cometre errors
ni perquè els demés s’ho facin notar. És més, fins i tot els demana més
informació. La persona assertiva està sempre disposada a aprendre dels seus
errors.
|
|
2.
Agressiva
|
Es comporta a la defensiva, no
reconeix els seus errors i passa a l’atac; es mou per reaccions, i aquestes
poden provocar el deteriorament de les relacions del grup.
|
|
|
3.
Assertiva
|
Reconeix els seus errors, si bé com
li molesta la manera en que s’ho reclamen els seus companys, expressa
honestament i directament el seu malestar i demana canvis. No els exigeix ni
els imposa.
|
|
|
4
|
1.
Inhibida
|
Mostra dificultat per establir una
comunicació directa. Té por a ofendre a l’altre, i adopta un to suplicant. No
expressa les seves emocions ni defensa els seus drets.
|
|
2.
Agressiva
|
Tot i que el jove hagi actuat
inadequadament, la manera en que la mare fa el reclam, no deixa espais pel
diàleg ni la reflexió. Tampoc mostra alternatives de solució al problema.
|
|
|
3.
Assertiva
|
Utilitza una comunicació directa,
expressa els sentiments honestament i planteja alternatives
de solució a la situació.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario