Recomanacions

Abans de començar a fer cap activitat us proposem que per introduir-vos en el tema, conegueu a grans trets, en quines cinc grans competències s'estructura el Model de Competències Emocionals del GROP.
També us recomanem que aneu a la primera entrada publicada, doncs hi trobareu un llistat de totes les activitats classificades tenint en compte les competències que treballen.


1. CONSCIÈNCIA EMOCIONAL

Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels demés.

2. REGULACIÓ EMOCIONAL

Capacitat per manegar les emocions de forma apropiada. Suposa prendre consciència de la relació entre emoció, cognició i comportament, tenir bones estratègies d’afrontament i capacitat per autogenerar emocions positives etc.

3. AUTONOMIA EMOCIONAL

Inclou un conjunt de característiques i elements relacionats amb l’autogestió personal, entre les que es troben l’autoestima, actitud positiva davant la vida, responsabilitat etc. Dins l’autonomia personal hi ha tres àmbits: l’autonomia de pensament, l’autonomia de comportament i l’autonomia emocional.

4. COMPETÈNCIA SOCIAL

Capacitat de mantenir bones relacions amb altres persones. Això implica el domini de les habilitats socials, capacitat per la comunicació efectiva, respecte, actituds prosocials, assertivitat, etc.

5. HABILITATS DE VIDA I BENESTAR

Capacitat per adoptar comportaments apropiats i responsables per gaudir satisfactòriament dels reptes diaris de la vida, ja siguin privats, professionals o socials. Permet a l’individu organitzar la seva vida de forma sana i equilibrada, facilitant-li experiències de satisfacció o benestar.


Informació extreta del llibre:

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Editorial Síntesis S.A. ISBN: 978-84-975662-6-1.

viernes, 5 de julio de 2013

16. ELS MISSATGES JO

Expressa les teves opinions respecte les situacions que es plantegen a la taula mitjançant missatges “jo”. Per fer-ho, abans llegeix la nota explicativa que hi ha a continuació (aquesta t’ajudarà a entendre què són i com es formulen aquest tipus de missatge).

- Missatges “tu”: posen el pes i responsabilitat en la persona amb la que compartim el conflicte. Acostumen a provocar enuig en l’interlocutor i bloquejar la comunicació.

- Missatges “jo”: expressen la posició d’una persona respecte la conducta d’una altra, tot manifestant els seus sentiments i necessitats, però sense afegir cap judici sobre aquesta ni culpes. Aquests missatges per tant, no són ofensius.


Exemple: Quan aixeques el to de veu em sento agredida i em veig incapaç de continuar parlant; per això m’agradaria que poguéssim parlar de manera relaxada.  

SITUACIÓ
MISSATGE “TU”
MISSATGE “JO”
El teu fill/a s’ha oblidat        de recollir l’habitació abans de sortir de casa.
T’he dit mil vegades que no surtis de casa sense recollir l’habitació!

.........................................
.........................................
.........................................
El teu veí està escoltant  música a un volum molt alt.
No pots ser més respectuós? Fes el favor de baixar la música!

.........................................
.........................................
.........................................
Un alumne arriba tard a classe reiteradament
Ets un impuntual! A veure si arriba un dia que no siguis el últim en entrar!

.........................................
.........................................
.........................................
Et diuen que un company/a de feina està estenent rumors sobre tu.
Ja sé que vas dient coses de mi! Si tens alguna cosa a dir, digues-m’ho a la cara.

.........................................
.........................................
.........................................
Un amic a qui li vas prestar diners fa temps, no te’ls ha tornat encara.
No tens paraula! No es pot confiar en tu.

.........................................
........................................
....................................

La fórmula per elaborar els missatges Jo és:

Conducta o actitud que et molesta
Sentiments que et genera
Efectes que té en tu dita conducta/ actitud
Vies positives per la solució

Quan....

Em sento....

Perquè....

Necessito/m’agradaria que...


No hay comentarios:

Publicar un comentario