Recomanacions

Abans de començar a fer cap activitat us proposem que per introduir-vos en el tema, conegueu a grans trets, en quines cinc grans competències s'estructura el Model de Competències Emocionals del GROP.
També us recomanem que aneu a la primera entrada publicada, doncs hi trobareu un llistat de totes les activitats classificades tenint en compte les competències que treballen.


1. CONSCIÈNCIA EMOCIONAL

Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels demés.

2. REGULACIÓ EMOCIONAL

Capacitat per manegar les emocions de forma apropiada. Suposa prendre consciència de la relació entre emoció, cognició i comportament, tenir bones estratègies d’afrontament i capacitat per autogenerar emocions positives etc.

3. AUTONOMIA EMOCIONAL

Inclou un conjunt de característiques i elements relacionats amb l’autogestió personal, entre les que es troben l’autoestima, actitud positiva davant la vida, responsabilitat etc. Dins l’autonomia personal hi ha tres àmbits: l’autonomia de pensament, l’autonomia de comportament i l’autonomia emocional.

4. COMPETÈNCIA SOCIAL

Capacitat de mantenir bones relacions amb altres persones. Això implica el domini de les habilitats socials, capacitat per la comunicació efectiva, respecte, actituds prosocials, assertivitat, etc.

5. HABILITATS DE VIDA I BENESTAR

Capacitat per adoptar comportaments apropiats i responsables per gaudir satisfactòriament dels reptes diaris de la vida, ja siguin privats, professionals o socials. Permet a l’individu organitzar la seva vida de forma sana i equilibrada, facilitant-li experiències de satisfacció o benestar.


Informació extreta del llibre:

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Editorial Síntesis S.A. ISBN: 978-84-975662-6-1.

viernes, 5 de julio de 2013

1. EL DIARI EMOCIONAL





El diari emocional consisteix en el registre sistemàtic de les emocions experimentades. Aquest, pot convertir-se en una excel·lent eina per a desenvolupar la consciència emocional. Resulta convenient assumir aquesta estratègia amb flexibilitat i creativitat, per tal de que no li resti espontaneïtat i sentit. Dur un registre emocional ha de ser, preferiblement una opció personal i d’adaptar-se a la disposició de cada persona per dur-lo a terme (cadascú ha de descobrir com li resulta més útil i còmode fer-ho: hi ha qui prefereix anar anotant de manera immediata el que els està emocionant, d’altres que prefereixen fer- ho el final del dia etc.). És important destacar que els registres han de fer-se de manera contínua perquè compleixin els seus propòsits i intentar descriure les situacions amb els majors detalls possibles. Fer-ho d'aquesta manera, proporcionarà informació important sobre un mateix.

Algunes recomanacions per a dur a terme el diari o registre emocional són: 

1.     Escriu l'emoció que hagis sentit i descriu la teva experiència. Para esment als següents punts: 

1.1   Quin nom li dónes a aquesta emoció? Si et descobreixes utilitzant sobtadament només unes quantes paraules (com frustrat o feliç), tracta de trobar més paraules referides a emocions.

1.2   Quines sensacions corporals acompanyaven l'emoció? (com per exemple tenir tensió en el cos, mandíbula, els punys; tremolor, sentir que sues o tens molta calor, sentir fred, notar els batecs del cor; pessigolleig en l'estómac...).

1.3   Què va produir l'emoció o estat d'ànim? Descriu la situació. Es va deure a un succés extern o intern

1.4   Quins pensaments van venir a la teva ment en el moment que estaves sentint aquesta emoció? Es refereixen al passat, al futur o al present?

1.5   Quines accions vas realitzar en el moment que estaves sentint aquesta emoció específica? Vas sentir el desig de fer alguna cosa, o d'expressar alguna cosa? (com per exemple d’acostar-te o allunyar-te, avançar agressivament, posar una determinada expressió facial...).

1.6 Fes una reflexió sobre la resposta emocional que li vas donar a la situació.

2.     Al cap d'un temps, un parell de setmanes o d'un mes, realitza una lectura del diari o registre emocional i para esment als següents punts:

2.1   ¿Quines emocions es repeteixen? ¿Quina es la tendència del teu estat emocional?

2.2   ¿Experimentes les mateixes emocions una i altra vegada per les mateixes causes?

2.3 ¿Quines emocions no experimentes?

2.4 ¿Presentes alguna dificultat per expressar determinades emocions?

2.5 ¿Quines són les accions que realitzes davant determinades emocions?

2.6 ¿Quins són els pensaments dominants davant determinades emocions?

2.7 ¿Quines reflexions pots fer quan mires el teu comportament emocional sense la
      emocionalitat del moment en que van tenir lloc?

 2.8 ¿Com valores el teu control emocional?

3. A partir de la revisió realitzada en el punt anterior, valora la possibilitat d’introduir alguns canvis que et permetin manegar de manera més satisfactòria determinades situacions emocionals que experimentes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario